سایت خبری حقوق بان

اخبار حقوقی و رسانه اینترنتی حقوقی حقوق بان

سایت خبری حقوق بان

اخبار حقوقی و رسانه اینترنتی حقوقی حقوق بان

یک حقوق دان گفت: 2000 عنوان مجرمانه داریم

سایت خبری حقوق بان | شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۰۱:۲۲ ب.ظ

سایت خبری حقوق بان - یک حقوقدان گفت: ما در کشور ایران حدود 2000 عنوان مجرمانه داریم این بدان معناست که تکان بخوریم جرم است.

عباس شیخ الاسلامی، در سومین پیش‌همایش علوم اجتماعی و صلح که در سالن همایش‌های شهر کتاب برگزار شد، در خصوص حقوق و ارتباط آن با صلح  گفت: روحیه گذشت در مردم در قانون جزایی کم است و قانون نیز خود به خشونت دامن زده است.

وی ادامه داد: ما در کشور ایران حدود 2 هزار عنوان مجرمانه داریم این بدان معناست که تکان بخوریم جرم است و حدود 15میلیون پرونده نشان از عدم صلح می‌دهد. اگر کشور بخواهد به ثبات برسد باید صلح و مصالحه جای خودش را به این زندگی پر از خشم و خشونت بدهد.

وی با بیان اینکه مبنای حقوق در روابط اجتماعی بر صلح است، عنوان کرد: ما اگر بخواهیم برای حقوق، جهان‌بینی تعریف کنیم، مهم تر از جهان بینیِ صلح نیست؛ یعنی باید مبانی حقوق را بر پایه صلح بگذاریم. در سطح روابط اجتماعی مردم، حقوق مدنی به وجود آمده است که روابط افراد را در حیطه زندگی اقتصادی و اجتماعی به یکدیگر پیوند می‌دهد و چون بر پایه صلح نیست باید در آن یک بازنگری صورت گیرد که مشکلات به وجود آمده را مرتفع سازد.

این استاد حقوق جزا و جرم شناسی با بیان اینکه در مشهد به عنوان شهر ترمیمی اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: رشته جرم شناسی در تلاش است تا یک جرم‌شناسی صلح‌جویانه را ارائه دهد. همچنین ابزاری در خدمت این جرم‌شناسی صلح‌جویانه است که به تحول رشته‌های حقوقی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: بحث عدالت ترمیمی در جرم‌شناسی ‌جویانه مطرح است که عدالتی اجتماعی‌ست و به جای اینکه دادگاه‌هایی بر پایه جدال و دفاع باشد، دادگاه‌هایی مردمی برپایه گفت‌وگو باشد، به جای صحنه محاکمات باید صحنه‌های میانجی گری و حلقه‌های سازش داشته باشیم. همچنین به جای محرومت مردم باید توانمندسازی داشته باشیم و به جای زندان در جامعه آن فرد را اصلاح نماییم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">